Fiss genomför försäljningen av en Italpresse TF 2700 pressgjutningscell samt dess demontering och transport
Hösten 2021 kommer fiss machines att börja genomföra demonteringen av en Italpresse TF 2700 för export.
Den framgångsrika upphandlingen av Italpresse TF 2700 omfattade även flyttning över en sträcka på cirka 6 000 km. Italpresse TF 2700 är en pressgjutningsmaskin utan knäppspakar och har en låskraft på 2 900 ton. Den är idealisk för en mångsidig, komplex produktion av gjutgods och för frekventa formbyten. Förutom vid tillverkning av fordonsdelar (motorblock, växellådor, oljebottnar etc.) används det också inom följande produktionsområden: radiatorer för vardagsrum, rulltrappsteg, chassin och komponenter för elektriska apparater, komponenter för telekommunikation, hushållsapparater, elmotorer. Som specialist inom gjutindustrin känner generalentreprenören till maskinernas strukturer och specialfunktioner. Dessutom erbjuder företaget professionella demonterings- och flyttjänster över hela världen.
KONSULTTJÄNSTER OCH NÄTVERK
Det fanns redan ett förtroendefullt affärsförhållande mellan kunden och fiss machines. genom det världsomspännande nätverket inom segmentet för begagnade maskiner och tidigare framgångsrikt genomförda projekt.
Projektledarna på kundens sida uppskattar särskilt den specifika rådgivningen, den stora specialkunskapen om gjutgods och fördelarna med det världsomspännande nätverket. Kunden sökte en gjutcell för tillverkning av rulltrappsteg i aluminium. fiss machines gav kunden råd om den optimala maskinlösningen, hittade en lämplig begagnad maskin och ansvarade som generalentreprenör även för alla ytterligare steg.
PLANERING OCH NEDMONTERING
När du transporterar, flyttar maskiner och flyttar produktionen är det första steget en professionell nedmontering på den gamla platsen. Specialisterna på fiss har den nödvändiga kunskapen och erfarenheten och är mästare i sitt hantverk. Demontering omfattar inte bara demontering av maskinen. Lika viktigt är att varje enskild maskindel förbereds, märks, dokumenteras, rengörs och förpackas på rätt sätt. fiss machines är en pålitlig partner med cirka 30 års erfarenhet som planerar framåt och har koll på varje detalj.
Nedmonteringen av gjutcellen inleddes i oktober 2021. För flytten av Italpresse TF 2700 måste de tunga komponenterna avlägsnas via en plattform på tredje våningen i detta projekt.
Under nedmonteringen med fiss-maskiner var cirka 30 anställda i tjänst samtidigt. Nedmonteringen genomfördes i flera skift. Arbetet utfördes även på lördagar och söndagar. Först demonterades automationsutrustningen och kringliggande system som KMA-extraktionssystem, tempereringsenheter, doseringsugnar, Ertl-system för grov avgradning och märkning av delar. Ertls grovavverkningssystem och märkning av delar ingick inte i leveransen. Därefter påbörjades nedmonteringen av Wollins sprutportal och avtagningsportal samt den slutliga nedmonteringen av Italpresse TF 2700-dryckgjutningsmaskinen.
Hela nedmonteringsprocessen dokumenterades noggrant. Demonteringsteamet markerade och fotograferade alla maskindelar för detta ändamål, och komplicerat arbete registrerades på video. Kunden informerades om den aktuella statusen och framstegen i hela demonteringsprocessen.
TRANSPORT OCH MONTERING
Genom noggrann planering av kommande maskintransporter eller tunga transporter ser vi till att den efterföljande transporten går smidigt. Vi kontrollerar vilken rutt som är bäst lämpad för maskintransporter eller, i förekommande fall, tunga transporter. Detta inkluderar även en analys av den nya maskinens placering före monteringen. fiss machines är en erfaren partner för internationell transport av hela gjutanläggningar för alla kunder. Det är också viktigt att känna till de rättsliga transportbestämmelserna i destinationslandet i förväg, och det är vår uppgift att skaffa de relevanta tillstånden.
I början av december hade alla maskindelar transporterats bort. Delarna levererades huvudsakligen med lastbil över land, de tunga komponenterna skickades med sjöfrakt. Gjutningsenheten var den sista och tyngsta delen. I det här fallet tog det tyvärr mycket lång tid för oss att få det nödvändiga transporttillståndet. Sammanlagt 6 lastbilar och 5 tunga transportfordon åkte på resan i 2-3 veckor. 5 specialpaket på RoRo eller i lådor skickades från Tyskland.
Kunden utförde monteringen och idrifttagningen på egen hand av kostnadsskäl och på grund av de pågående Corona-begränsningarna. fiss tillhandahöll det nödvändiga stödet från Tyskland i det här fallet.
Om fiss får i uppdrag att utföra monteringen och idrifttagningen utförs den exakta inriktningen av varje enskild del och den finmekaniska monteringen av våra montörer. Därefter utförs den elektriska och pneumatiska monteringen: Alla anslutningar är exakt monterade och de nödvändiga ledningarna är anslutna. När maskinen slutligen är klar för drift utförs ett grundligt funktionstest. Genom vår kvalitetsinspektion före demontering och efter återmontering garanterar fiss en jämn kvalitet på maskinen före och efter transporten.